VITAMÍN D a jeho význam pro lidské zdraví

Za normálních okolností se vitamin D tvoří v kůži, působením slunečního záření. Po 30ti minutách letního opalování ho „vyrobí“ naše kůže.  Počáteční opalování v trvání 10-15 minut bez použití opalovacího faktoru se vytvoří dostatek vitamínu D. Poté bychom měli  ihned použít ochranný krém aby byla kůže chráněná. Takové opalování nejmíň 2x do týdne zabezpečí dostatek vitamínu D.

Zásoba vitamínu D ze sluníčka nám stačí na 2. – 4. měsíce. Problém nastává v období od listopadu do února, kdy dávka slunečních paprsků není dostatečná aby se v kůži vytvořilo dostatek vitamínu D.

V zimě se dostává do těla pouze potravou živočišného původu. (například olej z ryb). Menší množství je v mase, vaječném žloutku, mléku, mléčných výrobcích. Vegetariáni mají k dispozici pouze hříbky sušené na sluníčku, kvasnice, kakao, kokos, datle. Zelenina je na tom dost zle, ale při vaření se naštěstí vitamin D neznehodnocuje.

Důležitým poznatkem studií je, že vitamín D chybí celé světové populaci.

Předpokládá se, že nedostatek má vliv na nárůst autoimunitních, onkologických a alergických onemocnění. Nedostatek způsobuje únavu a depresivní naladění.

Vitamin D se podílí na regulaci metabolismu vápníku a fosforu.  Dostatek má vliv na pevnost kostí a zdraví chrupu. Ovlivňuje imunitní systém. Zvyšuje aktivitu buněk imunitního systému.  Je považovaný za významný doplněk léčby zánětlivých onemocnění, obzvláště chronických, jako je například atopický ekzém a alergické astma.  Hraje důležitou úlohu již v průběhu těhotenství. Pokud trpí nedostatkem vitaminu D maminka, ohrožené je i dítě v bříšku. Ohrožen je vývoj placenty a hrozí komplikace, nízká porodní váha, předčasný porod. 

Vitamín D je účinný při léčbě některých onemocnění kůže – lupenka, atopický ekzém. Stimuluje růst a rozvoj buněk pokožky. Doplnění vitamínu D v těhotenství zabezpečuje správný vývoj kostry plodu a předchází nízké porodní váze. V období kojení zase zvyšuje tvorbu mléka.

Příjem vitamínu D v dětství a pubertě se také podílí na správném vývoji organismu. 

Vitamín D nás tedy může chránit před rakovinou, cukrovkou, srdečními chorobami, astmatem, roztroušenou sklerózou, vysokým krevním tlakem, svalovou dystrofií a mnohými dalšími problémy. Má prokazatelně pozitivní účinek na centrální nervový systém. 

 

Mnoho studií tvrdí, že tělu stačí mít dostatek vitaminu D a máme vyhráno. Věděli jste ale, že méně jak 1% Čechů má dostatek vitaminu D pouze ze stravy?

Vitamin D
je rozpustný v tucích a samotné lidské tělo si ho vytváří z cholesterolu, prostřednictvím kůže a absorbováním UV záření, které produkuje slunce. Z uvedeného můžeme odvodit, že dostatek vitaminu D budeme mít dostatek právě v létě, ale to je již stará záležitost. Většina vědců tvrdí, že opalování v objemnějším množství není pro pokožku příliš zdravé z důvodu stále rostoucí ozonové díry, jejíž následky na lidský organismus mohou být až rakovinotvorné.

Vitamin D je důležitý zdroj vápníku a potřebujeme ho po celý život. Obzvlášť ve staří, kdy řídnou kosti a je zde rizikovější výskyt osteoporózy.

Tvorba, doporučená denní dávka

Vitamin D si sice tělo tvoří z cholesterolu, vlivem UV záření dopadajícího na naši kůži, jak už bylo výše zmíněno. Mnoho lidem avšak pobyt na slunci nestačí a musí si ho doplňovat prostřednictví potravin, kde má malé zastoupení. Jaká je tedy doporučená denní dávka?

Doporučená denní dávka vitaminu D je 20 ug/den (dle studie SZÚ z roku 2011) a někdy se doporučuje i 10 ug/den. A to platí od jednoho roku až do konce života. To platí pro věk od 1 roku po celý život.  V obvyklé stravě se ve střední Evropě zjišťují hodnoty pouze v rozsahu cca 2 – 4 ug vitaminu D. Rozdíl musí potom pokrýt endogenní tvorba prostřednictvím kůže a nebo doplňky stravy.

Dle studie SZÚ dospělá populace v ČR v roce 2011 přijímá v průměru 3,6 ug/den. Staré doporučení (5 ug/osobu/den) by tak splnilo asi 18% participantů. Nové doporučení (15-20 ug/osoba/den) by splnilo méně než 1%. Menší příjem byl u žen (3,1 ug vitaminu D/den) a vyšší příjem byl u mužů (4,2 ug vitaminu D/den).

Vitamin D v potravinách

Výraznější zdroje vitaminu D jsou vejce, pečivo jemné (tvarohové buchty…), margaríny (fortifikace vit. D), ryby sladkovodní (kapr), máslo, mléko, maso vepřové, rybí produkty (rybí saláty, rybí konzervy), ryby mořské, marinované (zavináče…), uzené (uzená ryby – makrela).

U osob s  vysokou hladinou vitaminu D měla na jeho podílu z 50% vliv konzumace vysoce tukových ryb.

Doporučený produkt:

Vita Active Red

Je vitaminový koktejl z 21 druhů přírodních ovocných a zeleninových koncentrátů. Jeho užívání podporuje imunitní systém, normální energetickou látkovou výměnu a normální funkci nervového systému, takže se po jeho užívání budete cítit skvěle.

Co se v tomhle vitaminovém koktejlu skrývá?

100 % denní dávky E, B1 (thiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (kyselina pantothenová), B6, B7 (biotin), B9 (kyselina listová), B12

200 % denní dávky vitaminu D!

 

Produkt lze konzumovat jako střik s vodou, s jogurtem, dezertem nebo müsli, ale sám je dosti chutný.